Åpningen

Enkelt forklart går åpningen ut på å få full utvikling, dvs:

-Flytte ut alle lette offiserer fra 1. raden inkl dronningen.
-Rokere Kort eller lang.

-Tenk aktivitet!
Flytt minst mulig bønder da bondetrekk skaper svake felter i egen leir.
 (se midtspillet for grundigere forklaring)

-Konsentrer deg om sentrum.
Brikker som står sentralt dekker flest viktige felter.

Så når åpningsfasen er over starter: Midtspillet


Stikkord og generelle råd ang åpningen:

-Tenk utvikling!
 Ikke tenk på angrep før du har fått full utvikling, unntaket er om motparten gjør opplagte feil slik at du har mulighet for et vinnende angrep!
Om du skulle finne på å angripe uten å ha god nok utvikling vil motparten enkelt kunne presse deg tilbake og du vil stå dårligst.

-Flytt ut offiserer!
Utvikling betyr å flytte ut offiserene, bruk minst mulig bønder, husk: De kan ikke gå tilbake, og bondetrekk lager svakheter i egen leir.

-Springere foran løpere.
I åpningen lønner det seg ofte å utvikle springerene først, da de som hovedregel står best på c3, f3, c6 og f6. Springerene trenger også flere trekk for å bli utviklet enn løperene.
Det er også ikke alltid så lett å vite hvor løperene skal før motparten har gjort noen trekk, om du flytter løperene for tidlig ut og må trekke de tilbake vil du tape verdifull tid!

-Ikke flytt dronningen for tidlig ut!
Dronningen for tidlig ut på brettet er generelt dårlig, dette pga den er lett å jage ved bruk av lette offiserer og bønder, dronningen vil da tape tid ettersom den må flytte igjen og igjen, gjerne mens motparten tjener tid på gode utviklingstrekk.

-Roker!
Få kongen i sikkerhet, alt for mange partier tapes med kongen i sentrum i iveren etter å angripe motparten.

-Avbytter er som hovedregel dårlig om motparten får en ny brikke i spill mens du bytter bort din egen.











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar